Yaşlı Bakımı ve Yaşlılık Okulu

Yaşlı Bakımı ve Yaşlılık Okulu
Son yıllarda geriatri ve geriatrik bakımı, hükümetin, kurum ve kuruluşların, ailelerin önemli sorunu, konusu ve yatırımları olarak görüyoruz. Bu anlamda AB fonlarınca desteklenen proje çalışmalarını da ele alabiliriz. Ülkemiz...

Son yıllarda geriatri ve geriatrik bakımı, hükümetin, kurum ve kuruluşların, ailelerin önemli sorunu, konusu ve yatırımları olarak görüyoruz. Bu anlamda AB fonlarınca desteklenen proje çalışmalarını da ele alabiliriz. Ülkemiz yaşlı popülasyonun gereksinimlerini karşılayan Sosyal Hizmetler Genel Müdürlüğü’ne bağlı huzurevlerinin, geriatrik tanı, tedavi ve bakım merkezlerinin, dernek ve vakıf çalışmalarının yetersiz olduğu bilinen bir gerçektir. Yaşlı sağlığı tedavisi, bakım ve rehabilitasyonunda uzman profesyonel sayısı oldukça az olup bu uzmanlar arasında güç birliği ve iş birliği oldukça zayıftır. Ülkemiz özellikle sağlıkta multidisipliner ve interdisipliner çalışma konusunda özürlü bir toplumdur. Bu özürlü tutumun zararını halk çekmektedir. Sağlık bakımı ve özellikle yaşlı sağlık bakımı konusunda yetişmiş bakım uzmanı akademisyenler vardır. (Yakın zamanda yaşlı sağlık bakımı üzerine bir evde bakım kongresi duyurusu yapılmış olup; bu kongrenin sahibi bakım uzmanı değil tedavi uzmanıdır. Tedavi uzmanlarının kendi alanlarında yararlı olacakları çok iş vardır). Bakımı bu alanda yetişmiş hemşire akademisyenlere bıraksınlar. Aksi taktirde, bu ülke, YÖK ve dolayısıyla hemşirelik yüksekokulları/sağlık yüksekokulları ve bu alandaki lisansüstü eğitim programları boşuna zaman ve emek ve para harcamış olur!

2002 yılından beri Minidev internet sayfasında sponsor arayan bir projem var. Bu anlamda destek olacak birçok kapı çaldım, özellikle genç ve kadın ağırlıklı kişi ve gruplardan projeye ilgi gördüm, fakat bu ilgi şu ana kadar projeyi hayata geçirecek düzeyde finansal desteğe dönüşmedi. Aşağıda bu projenin gerekçesi ile özetini sunuyor ve yorumunu siz değerli okuyuculara bırakıyorum.

Yaşlılık Okulu Proje Özeti

Gelişen ve değişen Türkiye’de geniş aile yapısından çekirdek aile yapısına geçiş, kadının çalışması gibi sosyal değişimler ailelere çocuk bakımı sorunlarının yanı sıra yaşlı bakımı sorunlarını da getirmiştir. Ülkemizde yaşlı bireyin sağlık-sosyal güvencesine yönelik yasal ve kurumsal destekler oldukça yetersizdir. Örneğin yaşlı bireylere hizmet veren 129 huzurevi 9975 yatak kapasitesine sahiptir. Bu kurumlar nitel ve nicel özellikleri ile ülkemiz yaşlı ve de sağlık sorunları olan popülasyona hizmet vermede oldukça yetersizdir. Çocuklara ve gence yatırım uzmanların, ekonomistlerin ve politikacıların genelde öncelikli konuları olmuştur. Oysa ki geçmişimiz ve de geleceğimiz olan yaşlımızın ilgi ve güvene gereksinimi vardır. Çocuklarımızı okula hazırlayan ana okulları ve gençlerimizi yetişkin yaşamın sorumluluklarına hazırlayan üniversitelerimiz var ise, neden yetişkinimizi emekliliğe, menopoza, andropoza, kayıplara hazırlayan kısacası sağlıklı ve mutlu yaşlılığa hazırlayan ve onların üretkenliklerini sürdürecek okullar olmasın!

Yaşlılık okulu, bedensel, manevi ve sosyal kayıpların yaşandığı yaşamın üçüncü dönemindeki ana ve babalarımızın, erken emekliye ayrılan çalışanlarımızın yaşlılığa hazırlanmasını, sorunları ile baş edebilmesini öğrenmelerini, yaşam sevincini ve üretkenliğini sürdürmelerini ve yaşama onurlu bir şekilde devam etmelerini amaçlar.

Gerekçe:

• Yaşlı nüfusun giderek artması (Nüfusun %6’sı 60 yaş ve üzeri),

• Yaşlıya yatırımın azlığı (129 huzurevi, 9975 yatak),

• Yaşlılarımızın %70’inin kendi evlerinde, %36’sının çocukları ile, %1’inin de kurumlarda ya da akrabaları ile yaşamakta olması,

• Halkın yaşlılık ve yaşlıya yönelik tutumu,

• Hükümetin erken emeklilik politikası ve emekliliğe uyumsuzluk sorunu yaşayacak popülasyonda artış,

• Yaşlılık, sorunları ve çözümleri hakkında bilgi ve destek yetersizliği,

• Sağlıklı ve üretken olan yaşlı bireylerin, bilgi, beceri ve yeteneklerini gençlere ve akranlarına destek ve rehberlik için kullanmaları ve üretkenliklerini sürdürmeleri.

Çalışma Basamakları:

1. Fiziki Ortam planlaması*

Okul binası ulaşımı kolay bölgelerde, park ve bahçelere yakın ya da çok amaçlı spor komplekslerine yakın düz ayak girişli olmalıdır. Sınıflar: Sağlık sınıfı, sosyal sınıf, hobi geliştirme/uğraş sınıfı (atölyesi), eğlence/spor sınıfı

2. İnsan gücü planlaması: Eğitim-öğretim-yönetim kadrosu

3. Destek Planlaması

Uzman desteği, kurum desteği, akran desteği, medya desteği, ulaşım/seyahat desteği, finansal destek gibi özetlenebilir.

Bu haber toplam 574 defa okunmuştur
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.