Anahtar Parti Muğla İl Başkanı Kızılkaya: “Kille Koyu’nda Yatırım Değil, Plan Sorunu Var”
Anahtar Parti Muğla İl Başkanı Ömer Kızılkaya, projeye ilişkin yazılı bir basın açıklaması yaparak hukuki ve çevresel açıdan ciddi sorunlar bulunduğunu savundu.
Kızılkaya, Kıyı Yönetim ve Çevre Koruma A.Ş. tarafından hazırlanan ÇED raporunda projenin amacının artan deniz trafiğini düzenlemek, kontrolsüz demirlemenin çevresel etkilerini azaltmak ve sürdürülebilir turizmi desteklemek olarak ifade edildiğini hatırlattı. Ancak asıl sorunun bu gerekçelerin arkasına gizlenen planlama aykırılıkları olduğunu ileri sürdü.
“Kimse çevrenin korunmasına ya da denizlerin düzenlenmesine karşı değil” diyen Kızılkaya, “Ancak konu Özel Çevre Koruma Bölgesi statüsündeki Kille Koyu olunca, her adımın hukuka, plana ve bilime uygun olması gerekir. Burada ciddi bir plan uyumsuzluğu söz konusudur” ifadelerini kullandı.
480 milyon liralık yatırım, 186 tekne kapasitesi
Projenin teknik ayrıntılarına da değinen Kızılkaya, Kille Koyu’nda yapılması planlanan yat/tekne bağlama iskelesinin toplam yatırım bedelinin 480 milyon 900 bin TL olduğunu açıkladı. Proje kapsamında 14 ila 50 metre uzunluğunda 186 yat ve tekne için bağlama kapasitesi öngörüldüğünü belirten Kızılkaya, toplam ÇED alanının ise yaklaşık 46 bin metrekare olduğunu kaydetti.
İnşaat süresinin 6 ila 12 ay olarak planlandığını, işletme aşamasında ise sınırlı sayıda istihdam sağlanacağının belirtildiğini aktaran Kızılkaya, “Bu büyüklükte bir yatırımın, böylesine hassas bir alanda yaratacağı etki yalnızca istihdam rakamlarıyla açıklanamaz” dedi.
“Koruma statüleri kâğıt üzerinde kalmamalı”
Kızılkaya, Kille Koyu’nun Fethiye–Göcek Özel Çevre Koruma Bölgesi sınırları içinde yer aldığını ve aynı zamanda 3. Derece Doğal Sit Alanı statüsüne sahip olduğunu hatırlattı. Çevre Kanunu’nun doğal varlıkların korunması ve sürdürülebilir kalkınma ilkelerini esas aldığını vurgulayan Kızılkaya, bu tür alanlarda taviz verilmemesi gerektiğini söyledi.
“Özel Çevre Koruma Bölgesi ilan edilen alanlar yatırım baskısından korunmalıdır. Eğer bu statüler her projede esnetilirse, geriye koruyacak bir doğa kalmaz” diyen Kızılkaya, ÇED raporlarının bir formalite olarak görülmemesi gerektiğini dile getirdi.
Üst ölçekli planlara aykırılık iddiası
Açıklamada planlama mevzuatına ilişkin değerlendirmeler de yer aldı. Kızılkaya, 1/25.000 ölçekli Fethiye–Göcek Özel Çevre Koruma Bölgesi Çevre Düzeni Planı’nda proje alanının “Orman Alanı” kullanımında kaldığını belirtti. Buna rağmen ÇED raporunda alana “Yat/Tekne Bağlama İskelesi” amacıyla plan teklifi sunulduğunu ifade eden Kızılkaya, bunun plan hiyerarşisine aykırı olduğunu savundu.
“Üst ölçekli planlarda yat bağlama iskelesine dair herhangi bir karar yok. Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği son derece açık: Alt ölçekli planlar, üst ölçekli planlara aykırı olamaz” diyen Kızılkaya, bu temel ilkenin göz ardı edildiğini ileri sürdü.
“Bu sadece Kille Koyu meselesi değil”
Anahtar Parti Muğla İl Başkanı Ömer Kızılkaya, konunun yalnızca Dalaman veya Kille Koyu ile sınırlı olmadığını vurgulayarak, “Bugün Kille Koyu’nda yapılan plan değişikliği yarın başka bir koyda karşımıza çıkar. Çevre düzeni planları, koruma kararları ve sit statüleri yatırım baskısıyla deliniyorsa, Muğla’nın doğal mirasını korumamız mümkün değildir. Anahtar Parti olarak hukuka, plana ve kamu yararına aykırı her girişimin karşısında durmaya devam edeceğiz” dedi.
Kızılkaya’nın açıklamaları, Kille Koyu’nda planlanan iskele projesine yönelik tartışmaların önümüzdeki günlerde daha da artacağını gösterirken, gözler ilgili kurumların vereceği kararlara ve kamuoyunun tepkisine çevrildi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.