Milas’ın Meşelik ve Boğaziçi Mahallesinde Tuzla Sulak Alanına yakın bir noktada yapılmak istenen Golf Tesisi ve Turizm Kompleksi projesi için şirket 12 Eylül 2022’de yeniden ÇED süreci başlattı.
Proje kapsamında, 1 milyon 925 bin 384,867 metrekare olarak belirlenen alanda; 165 Oda Kapasiteli Otel, 120 Adet Konut (sağlıklı yaşam alanı) ve 160 Adet Villa (Müstakil Konut), toplam alan kullanımı 1 milyon 290 bin 058,62 metrekare alan kullanımına sahip 2 adet 18’er delikli profesyonel golf sahaları, profesyonel saha harici eğitim amaçlı golf sahası ve söz konusu proje kapsamında yapılacak olan tüm faaliyetlere hizmet verecek sosyal tesisler, hizmet birimleri ve ticaret alanları olarak planlama yapıldı.
Golf Tesisi ve Turizm Kompleksi projesi yapılması için yeniden başlatılan ÇED sürecinde “ÇED Olumlu kararı verildi.
GOLF TESİSİ VE TURİZM KOMPLEKSİ PROJESİ NEDİR?
TMMOB Mimarlar Odası Bodrum Temsilciliği tarafından söz konusu “ÇED Olumlu” kararının iptali istemiyle Muğla 1. İdare Mahkemesi’ne başvuru yapıldı, 15.03.2010 tarih Muğla 1. İdare Mahkemesi kararıyla “ÇED Olumlu” kararının yürütmesini durduruldu ve ilgili karar Danıştay 6. Dairesi’nin; bahse konu golf tesisleri içerisindeki göletlerin kapasite bilgilerinin çelişkili olması, söz konusu alana dair kuş gözlemlerinin yetersiz olması ve alandaki toprak katmanlarının niteliklerinin yeterli düzeyde araştırılmaması hususları gerekçe gösterilerek 26.11.2010 tarihinde onandı.
2008 yılında 1. Etabı işletmeye alınan faaliyet özelinde Danıştay 6. Dairesi’nin 26.11.2010 tarihli kararı dikkate alınarak yeniden ÇED süreci yürütülmüş olup yürütülen ÇED sürecine (Mülga) T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı’nın 29.04.2011 tarih ve 2172 no ile “ÇED Olumlu” kararı verildi.
HUKUKA UYARLILIK BULUNMADIĞI GEREKÇE GÖSTERİLDİ VE KARAR İPTAL EDİLDİ
(Mülga) T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı’nın 29.04.2011 tarih ve 2172 no ile “ÇED Olumlu” kararının iptali istemiyle TMMOB Mimarlar Odası Bodrum Temsilciliği, Muğla 1. İdare Mahkemesinde açılan davaya ilişkin olarak Muğla 1. İdare Mahkemesinin 30.06.2014 tarihli kararı ile ÇED Olumlu kararında hukuka uyarlılık bulunmadığı gerekçe gösterilmiş ve karar iptal edilmiş, ilgili karar Danıştay 14. Dairesinin 15.10.2015 tarihli kararı ile onandı.
Proje dosyasında dava sürecine ilişkin şu bilgilere yer verildi:
“Muğla 1. İdare Mahkemesi'nin 30.06.2014 tarihli kararında yer alan özetle; ÇED çalışmasında toprak ve su ile ilgili olarak yeterli inceleme ve araştırma yapılmaması, Sulak Alan Komisyonunun görüşleri ve bu faaliyete izin verildiğini gösterir Bakanlık oluruna ihtiyaç duyulması, Proje kapsamındaki faaliyetleri için bölgede yeterli su bulunup bulunmadığıyla ilgili soru işaretleri olması ve proje sahasında yeterli su tutma kapasitesinin var olup olmadığının belirsizliği (iv) Bölgenin özellikle kuş popülasyonu ile ilgili olan hassasiyetine vurgu yapılmış olması ve bu hususla ilgili belirtilen endişeler gerekçe gösterilmiş ve ilgili gerekçeler dikkate alınarak yürürlükte yer alan 2009/7 Sayılı Genelgesi uyarınca 23.03.2015 tarihinde projeye ilişkin ÇED süreci başlatılmış ancak (Mülga) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın 01.04.2016 tarih ve E.5539 sayılı yazısında yer alan; “Danıştay 14. Dairesinin yukarıda özetlenen, Muğla 1. İdare Mahkemesi’nin ÇED Olumlu Kararı’nın iptali yönündeki kararını onamasına dair 15.10.2015 tarihli ve E.2014/9483-K.2015/7578 sayılı kararına ilişkin gerekçeler ise, Bakanlığımız 2009/7 sayılı Genelgesinde ifade edildiği gibi ÇED Raporunun bir veya birkaç bölümünü ilgilendiren, ilave ölçüm, analiz veya modelleme yapılmak suretiyle giderilebilecek hususlar olmadığından proje ile ilgili ÇED sürecine devam edilmesi mümkün değildir.” ifadeleri doğrultusunda 2009/7 Genelgesi kapsamında e-ÇED portalı üzerinden yürütülen ÇED süreci sonlandırıldı.
Danıştay 14. Dairesinin "ÇED Olumlu Kararı'nın iptali yönündeki kararı onamasına dair 15.10.2015 tarihli ve E.2014/9483-K.2015/7578 sayılı kararına" esas teşkil eden gerekçeler nedeniyle, projeye ilişkin ÇED süreci 01.04.2016 tarihinde sonlandırıldı.
SULAK ALAN YÖNÜNDEN RİSK OLUŞTURDUĞU ANLAŞILDI
Danıştay 14. Dairesinin 15.10.2015 tarihli ve E.2014/9483-K.2015/7578 sayılı kararında “…dava konusu Vita Park Golf Tesisi ve Turizm Kompleksi projesinde yer alan turizm tesis alanının bir bölümünün Tuzla Sulak Alan Tampon Bölgesi içerisinde kaldığı Tuzla Sulak Alanın ekolojik hassasiyeti göz önüne alındığında, tampon bölgede turizm tesis alanın yer almasının sulak alan yönünden risk oluşturduğu ve bu durumunda yukarıda anılan Danıştay Ondördüncü Dairesi kararı ile sabit olduğu anlaşıldığından dava konusu işlemde bu yönüyle de hukuka uygunluk bulunmamaktadır.” “ÇED Olumlu” kararının iptalini onama gerekçesi gösterildi.
Gelinen süreçte, Vita Park Spor Turizm Hiz. İnş. A.Ş. tarafından Muğla ili, Milas ilçesi, Meşelik ve Boğaziçi Mahallesi Mevkiinde gerçekleştirilmesi planlanan “Vita Park Golf Tesisi ve Turizm Kompleksi” projesine ilişkin olarak, söz konusu çevresel etkilerin yeniden değerlendirilerek güncel mevzuat, uygulama, bilimsel rapor ve modellemeler kullanılarak ve Danıştay 14. Dairesinin "ÇED Olumlu Kararı'nın iptali yönündeki 15.10.2015 tarihli ve E.2014/9483-K.2015/7578 sayılı kararı da dikkate alınarak ÇED sürecinin yürürlükte yer alan ÇED Yönetmeliği kapsamında yeniden başlatılması planlanıyor.
12 EYLÜL 2022’DE ÇED SÜRECİ BAŞLATILDI
Bu çerçevede; ÇED Raporunun hazırlanması sürecinde planlanan projenin çevreye olabilecek etkilerinin belirlenmesi; olumsuz yöndeki etkilerinin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemler ile seçilen yer ve teknoloji alternatifleri göz önünde bulundurularak, Muğla 1. İdare Mahkemesi'nin 30.06.2014 tarihli ve E.2012/1224-K.2014/614 sayılı kararı ile Danıştay 14. Dairesinin "ÇED Olumlu Kararı" nın iptal yönündeki 15.10.2015 tarihli ve E.2014/9483-K.2015/7578 sayılı kararında yer alan eksik veya yetersiz gördüğü tüm hususları da içerecek şekilde ÇED Süreci başlatılmıştır.”
(GÜZİDE KASIM)