Milyonlar Bu Tuzağa Düştü: "Özür Dileriz"
Son birkaç haftadır özür dileyen reklamlara muhakkak denk gelmişsinizdir. İlk bakışta anlık bir nabız yükselmesine sebebiyet veren bu ilanların arkasındaki amaç ne?
Oda TV’nin özel haberine göre, global pazarlama dünyasında hızla yayılan bu trend, markaların ürün veya hizmet üstünlüklerini mizahi bir şekilde vurgulamak için “sahte kriz” formunu kullanmalarına dayanıyor. Sosyal medyada özellikle dikkat çeken bu yöntem, tüketiciyi kısa süreliğine kriz varmış gibi yanıltıp ardından ters köşe mesajlarla ürünün avantajlarını öne çıkarıyor.
Markaların yaptıkları işte çok iyi olduklarını anlattığı ve alaycı bir şekilde özür dilediği trend tam da bu kategoriye giriyor. Kurumsal renklerle tasarlanmış bir fon, ciddi bir yazı tipi, antetli kağıt görseli ve üstte ekseriyetle bir başlık:
“Özür Dileriz”
İlk bakışta bir veri sızıntısı, üretim hatası, ayıplı ürün veya kriz duyurusu gibi görünüyor. Görenler birkaç saniyeliğine ‘Ne oldu’ endişesine kapılıp okumaya başlıyor ve ters köşe geliyor:
“Stoklarımız tükendiği için özür dileriz.”
“Aracımız o kadar iyi ki kullanıcılarımız değiştirmekte zorlandığı için özür dileriz.”
“Kameramız o kadar güçlü ki insanlar karanlığı kovalamaya başladı, kusura bakmayın.”
KRİZ VARMIŞ GİBİ…
Gerçek bir kriz aslında yok. Sadece mükemmelliğini ‘özür diliyormuş gibi’ yaparak övme hali var. Bu yeni iletişim biçimine global pazarlama dünyasında Mock Apology deniyor.
NEDİR BU MOCK APOLOGY
Mock Apology, gerçek bir kriz açıklaması formunu taklit eden, ancak içerik olarak markanın kendi başarısını, gücünü veya ürün üstünlüğünü alçakgönüllü bir övünme (humble-bragging) yoluyla vurgulayan sahte özür formatı: Gerçek kriz dili kullanılarak aslında kriz olmayan bir durum, ters psikoloji stratejisi ile işleniyor ve marka üstünlüğü ön plana çıkarılıyor.
Yani markalar, pişmanmış gibi yaparak dikkat çekici bir şekilde kendilerini övüyor…
2024 yılında Filipinler’de birkaç markanın başvurduğu yöntem, 2025’in ikinci yarısında hızla yükselişe geçti. Kasım 2025 itibarıyla trend dünya çapında yayıldı; LinkedIn ve Instagram’da binlerce marka aynı formatı kullanmaya başladı.
Örneğin…
Teknoloji firmalarından biri “Kamera o kadar güçlü ki kullanıcılar artık üç sokak öteden komşularının kedilerine zoom yapıyor” diyerek özür diledi. Bir otomotiv firması ise duyurusunda “standartları çok yükselttik” ifadelerini kullandı. Hepsinde ortak nokta, herhangi bir gerçek kriz olmamasıydı.
Kaynak:ODA TV
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.