Yatağan’ın Tarihi Köprüsü Yeniden Hayat Buldu: Aydın-Çine Yolu Açılıyor
18
Araştırmacı yazar Tarcan Oğuz, Yatağan’ın Yava Mahallesi, Kayırlar mevkiindeki köprünün yalnızca stratejik bir önem taşımadığını, aynı zamanda dönemin ötesinde bir mühendislik sırrını barındırdığını açıkladı.
28
Oğuz, köprünün alt kısmında özel bir sistem bulunduğunu ve zemin hareketlerine karşı dayanıklı hale getirildiğini belirtti: "Bu köprü altında tekerlekler var. Zemin hareket ettiğinde köprü uzuyor, daraldığında tekerlek geri gidiyor. Bu mekanizma, köprünün uzun ömürlü olmasını sağlamak için tasarlanmıştı." Oğuz ayrıca, İtalyanların inşaat sırasında yöre halkına da ücret ödediğini kaydetti.
38
Araştırmacı, köprünün yapılış amacının dönemin askeri stratejisi açısından kritik olduğunu vurguladı. O dönemde İtalyanların büyük karargahının Milas’ta, küçük taburlarının ise Yatağan’da bulunduğunu belirten Oğuz, köprünün Aydın-Çine yolundaki tek geçiş noktası olarak işgal alanını kontrol etmek amacıyla inşa edildiğini ifade etti.
48
Oğuz, köprünün hemen arkasındaki okul binasının da o dönemde karakol olarak kullanıldığını, Milas’a kadar uzanan yolların ise İtalyanlar tarafından yapıldığını aktardı.
58
Talihsiz bir kazayla, köprüden geçen bir mermer kamyonunun yapıyı yıktığını anlatan Oğuz, Karayolları tarafından yürütülen restorasyon çalışmalarıyla köprünün orijinal hâlinin yeniden ayağa kaldırıldığını duyurdu.
68
Araştırmacı, bu köprünün benzer bir mühendislik örneğinin, aynı dönemde yapılan ve günümüzde Yatağan Belediyesi’nin ambleminde yer alan Yatağan Demir Köprü olduğunu belirtti. Şu anda restore edilen köprüden geçişin yol tamiratı nedeniyle henüz mümkün olmadığını dile getiren Oğuz, yolun tamamlanmasının ardından tarihi güzergahın araç trafiğine açılarak Aydın-Çine yönüne geçiş imkânı sağlayacağını sözlerine ekledi.
78
88
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.