Hasan Telli

Hasan Telli

10 Gün Değil 12 Ay Turizm

10 Gün Değil 12 Ay Turizm

10 Günlük bayram tatili ile turizmci sezon sonu yüzde 100 doluluk yaşarken fırsatçılarında bayram tarifeleriyle fiyatlar tavan yaptı. Sezonun normal dönemlerinde uygulanan fiyat tarifesi bayramda neredeyse ikiye katladı. Turizmci boş geçen aylarının telafisini bayram tatilinde yaptı. Mesleğe başladığım yıllardan beri herkesin dilinde dolaşan ancak bir türlü yapılamayan turizmi 12 aya yayma projesi gerçekleşse turizmcinin para kazanmak için uzun bayram tatillerini beklemesine gerek kalmayacak aslında.

***

Turizmi 12 aya yaymanın ilk ve en kolay yolu ise kongre turizmi. Muğla kısa vadede 500 ve üstü sayıda katılımcı ve uluslar arası nitelikte kongre merkezleri hedefleyebilir. İşe oradan başlayabilir.

Bu alanları aynı zamanda seminer, fuar gibi organizasyonlar içinde kullanabilir. Muğla artık sahip olduğu ekonomik değerlerle bu pastadan pay alabilir. Muğla’nın stratejik planlamasını yapan merkezi idare ve yerel idareler, parlamenterler, sektör ve yatırımcılar, Kuşadası örneğini iyi irdelemeliler. Bize en yakın örnek Kuşadası. Son dönemde kongre turizminde atağa kalkan beldelerin başında Kuşadası geliyor. Kuşadası Efes Kongre Merkezi, 2 büyük kongreye ev sahipliği yaptı. Türkiye 2016 yılını 38.9 milyon ziyaretçi ve 52.3 milyar dolarlık turizm geliri ile kapattı. Türk turizmi artık sadece kum, deniz, güneş değil tarih, kültür ve kongre turizmi ile sesini duyuruyor.

***

İstanbul başta olmak üzere Antalya, Ankara, İzmir, Bursa, Kuşadası gibi turizm merkezleri turizm çeşitliliğiyle rekabet edebiliyorlar. Bu illerde bulunan kongre merkezleri turizmin 12 aya yayılması hedefini yakalamak üzere. Kongre merkezleri yıl içinde onlarca uluslararası kongreyi ağırlar hale geldi. 15 yıl öncesinde Türkiye’de 500 ve üstü kişiyi bir araya getiren uluslararası ölçekte 80 kongre yapılırken, 2012’de bu rakam 179’a, 2013 yılında ise 196’ya ulaştı. 10 yıllık dönemde büyük kongre sayısında yüzde 254’lük artış yaşandı. Muğla’nın içinde yer aldığı kıyı turizminde kişi başına harcama 600-700 dolar düzeyinde iken bu rakam kongre turizminde 2 bin – 2 bin 500 dolar seviyesine yükseliyor. Bu haliyle kongre turizmi cazibesini de ortaya koyuyor.

***

Türkiye’de kongre turizminin gelişimini yıllık 10 milyonu geçen turist sayısına ulaşan İstanbul’un turizmdeki patlaması da destekledi. İstanbul’da Paris, Londra, Roma gibi dünyanın önde gelen turizm kentlerine ayak uydurularak, daha zengin olan doğal ve kültürel potansiyeli ortaya çıkarıldı. Türkiye’nin kongre turizminden elde ettiği gelir 2016 yılı itibarıyla 4.5 milyar dolar.

Bu miktarın yaklaşık 450 milyon dolarlık kısmı 500 ve üstü kişilik organize alımların yapıldığı kongrelerden, kalanı ise daha küçük, yerel veya bireysel alımların yapıldığı kongre, seminer, fuar gibi iş ziyaretlerinden geliyor. Kıyı turizminde kişi başı harcama 600-700 dolar iken, kongre turizminde 2 bin-2 bin 500 dolar seviyesinde.

***

Muğla için yapılan stratejik planlamalar önemli, ancak bu planların uygulamaya geçememesi altında yatan sorunlarla artık yüzleşme zamanı geldi. Türkiye’nin büyüme hızı dünya ortalamasının 2 katı. Kongre turizminin büyüme hızı dünyada yüzde 6 ila 10 civarında seyrederken, Türkiye’deki büyüme bu ortalamanın oldukça üstünde. Son 3 yılın verilerine göre, Türkiye’deki kongre sayısındaki artış yüzde 22.5 olarak gerçekleşti.

Bu yazı toplam 815 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Yazılar
Hasan Telli Arşivi
SON YAZILAR