Hasan Telli

Hasan Telli

Tünel Bilmecesini Kim Çözer

Tünel Bilmecesini Kim Çözer

İlk kez 1965 yılında dönemin Muğlalı Bayındırlık Bakanı Haldun Menteşoğlu tarafından yapımı gündeme gelen, 2005 yılında temeli atılan ve 2006 yılının Temmuz ayında açılışı Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapılan 970 metre uzunluğundaki Göcek Tüneli Tinsa İnşaat ve Sanayi Limited Şirketi tarafından 25 yıllığına yap-işlet-devret modeliyle 13 milyon dolar harcanarak yapılan bir tünel. Normal şartlarda tüneli yapan şirketin 2031 yılına kadar tüneli işletme hakkı var. Tünelin hizmete girmesinin ardından bir süre sonra devlet kendi imkanları ile tünelin ikizini yaptı.  Tünelin ikizi yapılmaya başlandığı dönemde geçişin ücretsiz olacağı söylentileri de ayyuka çıkmıştı. Göcek tüneli için “Deli Dumrul Tüneli” benzetmeleri bile yapıldı. Söylentilere göre tünelin Fethiye’ye geçişi ücretli dönüş ise ücretsiz olacaktı. Gel zaman git zaman tünelin ikizi tamamlandı tamamlanmasına ama bir türlü açılamadı. Dönemin İktidar milletvekilleri ve dönemin Başbakanı seçimler öncesi tünellerin ücretsiz olacağı müjdesini de verdi ama nafile.

***

7 Haziran 2015 genel seçimleri öncesi verilen sözler sadece vaat olarak kaldı gerçekleşmedi. Dönemin Başbakanı Ahmet Davutoğlu’nun fotoğrafının yer aldığı “Müjde, Göcek tüneli ücretsiz oluyor” pankartı Dalaman ve Fethiye başta olmak üzere birçok ilçede merkezi meydanlara asıldı. Yapımı için 40 yılın üzerinde siyasi malzeme olan Göcek Tüneli şimdi de ücreti ile siyasi malzeme olmaya devam ediyor. 05.08.2014 tarihinde yapılan bir haberde, “Göcek Tüneli'nin 868 metre uzunluğundaki ikizi 75 gün sonra ilk ışığı görecek. Göcek Tüneli'nin temeli, dönemin Turizm Bakanı Erkan Mumcu tarafından Mart 2005'te atıldı. Tek tünelden gidiş ve geliş olarak yapılan tünelin ardından ikinci tüneli birinci tünel gibi yap-işlet-devret modeli yerine devlet kendi imkânları ile yapma kararı aldı. Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından ihaleye çıkarılan Göcek Tüneli'nin ikizi geçen yıl ağustos ayında başladı. Genişyol-Doğan İş ortaklığı tarafından ihalesi alınan ikinci tünelin alt yüklenicisi EM10 Yapı firması, bir yılda 548 metre uzunluğunda kazı destekleme çalışması yaptı. Yıllardır her hükümet döneminde yapılması için söz verilen fakat bir türlü gerçekleşmeyen Göcek Tüneli'nin ilkinin hizmete girmesi ile birlikte ulaşım 25 dakikadan 45 saniye ile 1 dakika arasına düştü. Yolu 3 bin 800 metreden 970 metreye düşüren, zaman bakımından 33, enerji bakımından dört kat avantaj sağlayan tünelin ikincisinin yapılması ile vatandaşlar sadece Dalaman istikametinden geçişlerde ücret ödeyecek.”şeklinde idi. Tam bir “Deli Dumrul Tüneli” olacaktı.

***

İkiz tünelin açılması herkes merakla beklerken tamamlanan tünel bir türlü açılamıyor. Açılamamasının sebebi ise ayrıntıda gizli. Hani derler ya “şeytan ayrıntıda gizlidir” diye işte öyle bir şey. İlk yapılan tünel için yap-işlet-devret modelinde yapılan sözleşmede geçiş ücretlerinin tamamı olarak bir madde konulmuş. Yani yapılan sözleşmede tek bir tünel değil geçişlerin tamamı ücrete bağlanmış. Ayrıca yine aynı sözleşmede kamuya ait tüm araçlardan da geçiş ücretinin alınması maddesi yer alıyor. Daha açık yazalım. “İtfaiye, Polis, Asker, Ambulans, Cenaze Aracı gibi tüm araçlar dahil hepsinden geçiş ücreti alınacak. Devlet kendi imkanları ile yaptığı ikinci tüneli açamıyor çünkü açarsa o tünelden geçenlerde parasını özel şirkete verecek. Devletin yatırımı birkaç hukukçunun dikkatsizliğinden ötürü çürümeye bırakılmak üzere. Gelelim ücretli kamu araçları geçişine. Osman Gazi Köprüsü yapılana kadar kamu araçlarından geçiş ücreti almayan Göcek Tüneli İşletmesi bu araçların köprüden paralı geçtiğini görünce onlarda para almaya başladı. İnsan ister istemez soruyor bir insanın canı sizler için yedi liramı yapıyor. Sayın Vali Çiçek, “İşletme özel bir şirket. Konuyla ilgili olarak Karayolları Genel Müdürlüğüyle görüştüm. Şirketle de görüşeceğim. Benim vatandaşımın sağlık hizmetini kimse durduramaz. Özel sektör de durduramaz. Çözeceğiz. Gerekli çalışmaları da yapıyorum. En kısa sürede bu konuyu çözeceğimize inanıyorum” dedi. Benim bu işin çözümü için daha kolay bir çözümüm var. Muğla’nın 6 milletvekili var. Bu vekillerimiz bir araya gelip yıllık ambulans geçiş ücretlerini peşin olarak özel şirkete versinler sorun kalmaz. Yıllık ortalama bin ambulans geçişi oluyor buda yılda 7 bin lira yapar. Buda milletvekili başına bin yüz 66 lira para yapar. Eğer milletvekillerimiz bunu karşılayamayacaksa ben başta olmak üzere Muğlalı gönüllü gazeteciler olarak buna karşılamaya hazırız.

Bu yazı toplam 2707 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Yazılar
Hasan Telli Arşivi
SON YAZILAR