Hasan Telli

Hasan Telli

MARKA KENT OLMAK-I

MARKA KENT OLMAK-I

“Marka olmak” ve “marka kent olmak” kavramları aslında aynı şeyi ifade eder. Marka olunduğu zaman ürünler veya hizmetler diğerlerine oranla daha çok talep görür çünkü marka sloganından kalitesine kadar kendini ispatlamıştır. Ancak gerçek anlamda marka olmak için uzun ve zorlu bir süreç gerekmektedir. Aynı durum marka kent olmak içinde geçerlidir. Her iki durumda da yapılması gerekenler benzerdir, tanıtım, iyi hizmet, yüksek kalite ve güven.

O halde, MARKA nedir? Ürünü diğer benzerlerinden ayıracak ve satışını sağlayacak bir tanıtım aracıdır; sözcükler, şekiller, sayılar, harfler, malların biçimi ve ambalajı ve bunların birlikte sunuluş şekli markayı oluşturur. Ancak marka sadece ürün demek değildir, bunun ötesinde kişiliği vardır.

***

Bazı markalar kişiye tutkuyu yansıtırken bazıları kişide asalet duygusu uyandırır. Ancak her durumda güven önemlidir; hedef kitle ile kurulan bağ güvenle başlar. Marka kent olmak da benzer şekilde marka ile ilgili bir kavram, strateji, yöntem ve tekniklerin kentler için kullanılması anlamına gelir ve güven kavramını içerir. Marka olmuş bir kent, yeni yatırımcılara güven verir. Marka olma kavramı bundan 200 yıl önce, Josiah Wedgwood’un, ürettiği porselenlere kendi ismini basmasıyla başlamıştır. Daha sonra İngiliz soylularının bu ürünlere rağbet göstermesi de onu markalaştırmıştır. 1914’te motor sporlarının ün kazandığı bir dönemde Lionel Martin and Robert Bamford Aston Clinton’da yarış modelleri üreten küçük bir şirket kurdular. Daha sonra Aston Martin adını alacak olan şirketin amacı hacmi küçük ama hızlı ve yüksek kaliteli ürünler üretmekti. Şirket asıl ününü “James Bond” film serisi için tasarlanmış özel modellerle kazanmıştır. 1930’da Amerikan firması Procter & Gamble's tanıtım departmanı yöneticisi Neil McElroy, rekabet markaları ile başa çıkmak için belirli pazarlama stratejileri içeren “P&G marka yönetim sistemi”ni kurmuştur. 1940 yılında California San Bernardina ilk arabaya servis restoranını açan Dick ve Mac McDonalds kısa sürede hızlı servis restoran zincirini kurmuş ve marka haline gelmişlerdir. 1971 yılında üç arkadaşın Avrupa gezisi sırasında ortaya çıkan bir fikirle bugün Starbucks adı altında işletilen kahve firması kurulmuştur. Üç arkadaşın Avrupa’da en iyi kahveyi sunan yer olmak amacıyla açtıkları kafeterya 1987 yılında Howard Schultz şirketi devralarak Starbuck markasını ortaya çıkarmıştır.

***

1990’larda ise markalama sadece ürünlere değil, onu satan satıcıya da yansımaya başlamıştır. Örneğin; Victoria’s Secret. Günümüzde ise artık sadece ürünler ve satıcılar değil, kentler de markalanmaktadır. Bütün bu tanımların ışığında açıklık getirmemiz gereken bir başka konu ise nasıl marka/marka kent olunacağıdır. Marka olmak için fark yatacak fikirlere sahip olunmalıdır. Bu fikirler firma için diğerlerinden çok daha farklı bir profil çizerek ve ürünü/hizmeti farklı kılınmasını sağlayacaktır. Zamanla bu değerleri koruyabilen bir marka olunduğunda ise bu fark da diğerlerinden daha yüksek fiyatlarda satış yapma ve hizmet verme olanağı sağlayacaktır. Bu şekilde marka olma yolunda harcanan bütçenin karşılığı zaman içinde alınmış olunur. İyi markalar her zaman taklit edilir çünkü bir idol olmaya başlamışlardır. Bu yüzden taklit edilmekten çekinmek yerine taklit edilmek tercih edilmelidir. Bunların yanı sıra müşteri memnuniyeti her zaman öncelikli olmalıdır çünkü müşteri bir kere geldiğinde değil, sürekli geldiğinde ve markayı çevresine tavsiye ettiğinde kazanılmış olunur. Dürüst, sözüne güvenilir, kaliteli mal ve hizmet sunan, müşteriye saygılı bir firma marka olmanın şartlarından bir kısmını yerine getirmiş olur. İyi tanıtım, profesyonel ekip, doğru seçilmiş logo ve slogan yardımıyla marka olma yolunda hızla ilerlenir.

Devam Edecek - To Be Continued

Bu yazı toplam 843 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Yazılar
Hasan Telli Arşivi
SON YAZILAR