Zübeyda Fellahoğlu

Zübeyda Fellahoğlu

BURNUNUZA PİS KOKULAR GELİYOR MU?

BURNUNUZA PİS KOKULAR GELİYOR MU?

Koku ne olduğu bilinmesi gereken bir kavram. Heleki mecazi anlamda kullanılacak olursa, hem bireysel anlamda hemde toplumsal anlamda rahatsız edici bir durum.

Öncelikle bilimsel anlamda kokunun kısa bir tanımını yapmakta yarar var.

Koku; koku alma duyusuyla hissedilen, çok küçük konsantrasyonlar da havada çözülmüş olarak bulunan kimyasal maddelerden her biridir.

Kozmotik ve gıda endüstrisi tarafından en temel konu başlığı olsada, kokular algılamaya göre pis kokular, hoş kokular olarak ayrılmakta.

Kokunun etkisi 2 basamaklı bir süreçte ele alınmaktadır.

  1. Basamak fizyolojik yönü [fizyolojik faz; burunda bulunan stimulus bölgesindeki reseptörler (alıcılar) ile hissedilmesi]
  2. Basamak psikolojik faz beyinde koku almadan sorumlu bölgenin uyarılması ve çalışması ile sağlanır.

Önemli bir ayrıntı koku hissi tamamen kişisel özellikler gösterir ki kokuya verilen tepki cinsiyet, yaş, sağlık durumu gibi nedenlere bağlı olarak değişir.

Kokuların nörolojik etkilerinin farkında olan otoriteler toplumsal davranışları şekillendirmek için özel kokular üretirler.

Televizyonlarda görsel basında yada bilboardlar da cazibeyi arttıran, insanı daha mutlu ve enerjik kılan reklamları sık sık görüyoruz.

Aslında masal gibi görünen bu reklamlarda bir hikaye var. Günümüzde kokular ile insan davranış ve zihnine müdahale edilmeye onu neredeyse yaratmaya çalışılıyor.

Hal böyle iken Muğla’da sabah işe giderken, yol güzergahınızın üzerinde gerek piskoku, gerekse görüntü kirliliği yaratan objeleri görmeniz mümkün.

Özellikle restoran, cafe, fast food önlerinden geçerken duyduğumuz pis koku, temizlik malzemelerinin kaldırımlarda bırakılması insanın iştahının kapanmasına, daha yüne başlamadan motivasyonun düşmesine  neden oluyor.

Özellikle fast foodların önüne konulan çöp konteynerleri başka bir çevre kirliliği.

Bu görüntüler kokuların insan üzerinde yarattığı olumsuz durumlar.

Menteşe Belediyesi Çevre Temizlik Müdürlüğü yöneticilerinin dikkatli ve hassas çalışmaları gerektiriyor.

Pis kokuların sadece fizyolojik boyutu yok tabiî ki.

Baştanda belirttiğim gibi mecazi anlamda kullanılan tarafı da vardır.

Bir çok kişinin, çok defa tanık olduğu gerek toplumsal olaylarda, gerek siyasette, gerekse ticari ilişkilerde, gizli yapılan, topluma açık olmayan tutum ve davranışlarda insanların burunlarına sıklıkla pis kokular gelebiliyor.

Bunlara meydan vermemek gereken hassasiyeti ve dikkati göstermek yöneticilerin görevleridir.

Bu da bize ortak aklın toplum için ne kadar önemli olduğunu, toplumu nelere karşı koruduğunu açıklar.

Ayrıca kokuların tıpda kullanılması, (Aromaterapi; Bitkisel kaynaklardan çıkarılmış esansiyel yağların terapotik amaçlı kullanılmasıdır.) 6000 yıl öncesine dayanır.

Tarihsel süreç içinde Hui-neng manevi kokudan bahsederek bilgelik yolunu göstermiştir. Ona göre 5 manevi koku vardır.

Bunlar;

  • Ahlak kokusunu süren kötülük, kıskançlık, aç gözlülük, nefret, hırsızlık ve saldırganlık taşımak.
  • Denge kokusunu süren, nesnelerin iyi kötü özelliklerini görmek yeteneği ve istikrar kazanır.
  • Bilgelik kokusunu süren; zihninde tıkanıklık ve bulanıklık olmadan her zaman sağduyu ile maddenin doğasını gözlemler netlik sahibidir iyilik ve nezaket özelliği taşır.

           Bilgi, uygun çaba ve çalışma ile deneysel adımlarla elde edilebilir.

           Bilgelik yolu uzundur dikkat gerektirir.

  • Kurtuluş kokusunu süren zihnini nesnelere sabitlemekten kurtarmıştır.

Sezgi ve açık görüşlülük kokusunu süren sessizlik içinde kendi özgün zihnini tanımayı, aydınlamayı, uyumu, bencillikten arınmasını sağlamıştır.

5 manevi parfümü koklayarak güne başlayan, hayata başlayan insan iyi bir yolcudur.

Siyasette yolculuğa çıkacak adayların bu 5 kokuyu sürerek yola çıkmaları gerekir.

Bu yazı toplam 1550 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Yazılar
Zübeyda Fellahoğlu Arşivi
SON YAZILAR