VAKIF İŞ KÜMESİ: NURHAN KELEŞ'İN FAİZSİZ, ÜRETİM ODAKLI KURUMSAL MODEL ÖNERİSİ(2)

Yapay Zeka Gemini Analiz Raporu 2 Bölümdür ;

"İş Kümesi" terimi kitabın başlığında yer alsa da, Keleş'in yorumunu genel kümelenme tanımından 1 ayırmak önemlidir. Onun modeli, "Vakıf" (kuruluş veya vakıf) boyutunu benzersiz bir şekilde entegre ederek, geleneksel iş kümesine kâr amacı gütmeyen, bağış temelli veya sosyal sorumluluk sahibi bir kurumsal katman eklemektedir. Bu, kümenin faaliyetlerinin bir vakfın kalıcı amacı ve etik ilkeleri tarafından yönlendirildiği anlamına gelmektedir.

Aşağıdaki tablo, "Vakıf İş Kümesi" modelinin temel ilkeleri ile geleneksel kapitalist sistem arasındaki karşılaştırmayı sunmaktadır:

Tablo 1: "Vakıf İş Kümesi" Modeli ve Geleneksel Kapitalizm Arasındaki Temel İlkeler Karşılaştırması

Kategori/Boyut

Geleneksel Kapitalizm

Vakıf İş Kümesi Modeli

Temel Problem

Faize dayalı hâkimiyet, Gelir dağılımı adaletsizliği

Faizsiz sistem arayışı, Değer temelli yükseliş

Etik ve Sosyal Etki

Etik olmayan yaşam tarzlarına zorlama, Sosyo-ekonomik felaketler

Değerler temelinde toplumun yükseltilmesi, Sosyal refah

Ekonomik Odak

Finansal spekülasyon, Kâr maksimizasyonu

Üretim odaklılık, Reel sektör aktivasyonu, İstihdam yaratma

Sistem Yapısı

Faizli sistem

Faizsiz kurumsal model

Amaç

Bireysel zenginleşme, Rekabet

Toplumsal fayda, Dayanışma, Adalet

Bu karşılaştırmalı çerçeve, Keleş'in önerdiği modelin geleneksel kapitalist sistemden temel farklılıklarını net bir şekilde ortaya koymakta ve "Vakıf İş Kümesi"nin benzersiz değer önerisini vurgulamaktadır.

Tarihsel ve Felsefi Temeller: Ahilik ve İslam İktisadı Düşüncesi

Nurhan Keleş'in "Vakıf İş Kümesi" modeli, Ahilik ve İslam ekonomi tarihi tecrübelerinden açıkça ve derinlemesine beslenmektedir.2

Ahilik: Bu sistem, ortaçağ Anadolu'sunda esnaf ve zanaatkârlar arasında yaygın olan, güçlü etik kuralları, dayanışmaya verdiği önem, kaliteli üretime bağlılığı ve önemli sosyal refah fonksiyonlarıyla bilinen bir lonca sistemidir. Ahilik, mesleki eğitimi, ahlaki disiplini ve topluluk desteğini benzersiz bir şekilde birleştiren bir yapıyı temsil etmiştir.

İslam Ekonomi Tarihi: Bu temel, faizin (riba) yasaklanması, reel ekonomik faaliyete ve üretken yatırıma güçlü vurgu, sosyal adaletin peşinde koşma ve zekât (zorunlu sadaka) ile vakıf (hayır kurumları veya bağışlar) gibi köklü İslami ekonomik ilkelerden beslenmektedir.

Çalışmanın yenilikçi yönü, bu zengin tarihsel bilgileri ve etik çerçeveleri, 21. yüzyılın ekonomik zorluklarına ve fırsatlarına uygun, çağdaş ve uygulanabilir bir kurumsal modele dönüştürme çabasında yatmaktadır.2 Bu yaklaşım, geçmişin başarılı, değer temelli ekonomik sistemlerinin modern ekonomik çözümler için kalıcı geçerliliğini göstermeyi hedeflemektedir.

"Ahilik ve İslam ekonomi tarihi tecrübesinden hareketle" ifadesine yapılan tutarlı ve tekrarlanan atıf 2, sadece bir tarihsel alıntıdan çok daha fazlasını ifade etmektedir. Bu, "Vakıf İş Kümesi" modelinin tamamen yeni bir buluş olmadığını, aksine tarihsel olarak başarılı, değer odaklı ekonomik sistemlerin günümüz zorluklarına yönelik düşünceli bir yeniden yorumlanması ve uyarlanması olduğunu göstermektedir.

Bu yaklaşım, kendi tarihsel ve dini miraslarına değer veren kültürlerde derin yankı uyandırabilir ve tamamen yabancı çerçevelere kıyasla daha fazla kabul, benimseme ve başarılı uygulama potansiyeli taşıyabilir. Bu durum, modelin belirli bağlamlarda kültürel olarak daha sürdürülebilir ve politik olarak daha uygulanabilir olabileceğini, böylece yerleşik toplumsal değerlerden ve tarihsel emsallerden etkin bir şekilde yararlanarak uzun vadeli etki potansiyelini artırdığını göstermektedir.

Pratik Uygulamalar ve Hedeflenen Faydalanıcılar

"Vakıf İş Kümesi" modeli, belirli ekonomik aktörlere ve kuruluşlara yönelik olarak tasarlanmıştır.

Hedef Kitle: Model, özellikle "günümüz sivil toplum örgütlerine" 2 kurumsal bir çerçeve sunmayı amaçlamaktadır. Bu durum, modelin sivil toplum kuruluşları ve topluluk odaklı girişimlere odaklandığını göstermektedir. Ayrıca, "reel sektörü her alanda daha da aktifleştirmek isteyen esnaf ve sanayiciler başta olmak üzere" 2 doğrudan hedeflemektedir. Bu, küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ'ler) ve endüstriyel üretime güçlü bir vurgu yapıldığını işaret etmektedir. Daha geniş bir perspektiften bakıldığında, model "21. yüzyılda üretim odaklı yeni faizsiz bir model arayışında olanlara" 2 çözümler sunmayı hedeflemekte, böylece etik ve sürdürülebilir kalkınmayla ilgilenen daha geniş bir ekonomik aktör ve politika yapıcı yelpazesini kapsamaktadır.

Reel Ekonomiye Odaklanma: "Reel sektörü aktifleştirmek" ve "üretim odaklı" olmak üzerine yapılan tutarlı vurgu 2, modelin somut ekonomik faaliyete, istihdam yaratmaya ve sürdürülebilir büyümeyi teşvik etmeye olan bağlılığını ortaya koymaktadır. Bu, yalnızca finansal veya spekülatif girişimlerden ziyade, somut ekonomik çıktılara odaklanan bir yaklaşımdır ve endüstriyel kalkınma ve istihdam politikalarıyla uyumludur.

Sivil toplum kuruluşlarını, esnafı ve sanayicileri birincil faydalanıcılar olarak hedeflemesi 2, "Vakıf İş Kümesi" modelinin merkezi olmayan ekonomik güçlendirme için tasarlandığını göstermektedir. Geleneksel yukarıdan aşağıya ekonomik politikaların aksine, bu modelin yerel ekonomik aktörleri ve topluluk temelli kuruluşları güçlendirerek aşağıdan yukarıya kalkınmayı teşvik ettiği anlaşılmaktadır.

"Vakıf" ilkelerinin (bağışlar, toplumsal fayda ve uzun vadeli sürdürülebilirlik) bir "kümelenme" çerçevesine entegrasyonu, katılımcılar arasında sosyal sermayeyi inşa etmeye, güveni teşvik etmeye ve ortak değerleri desteklemeye güçlü bir vurgu yapıldığını göstermektedir.

Bu unsurlar, genellikle sadece kâr odaklı ortamlarda eksik kalan yönlerdir. Bu yaklaşım, dayanıklı yerel ekonomiler inşa etme ve otantik kurumsal sosyal sorumluluğu teşvik etme konusunda oldukça etkili bir yol olabilir, bu da gelişmiş topluluk katılımı, etik markalaşma ve daha istikrarlı bir faaliyet ortamı aracılığıyla uzun vadeli rekabet avantajlarına yol açabilir.

Önerilen Modelin Önemi ve Potansiyel Etkisi

"Vakıf İş Kümesi" modeli, faize dayalı kapitalizmin belirlenen başarısızlıklarına doğrudan ve kapsamlı bir yanıt sunmaktadır. Özellikle gelir eşitsizliğini azaltmayı ve etik olmayan iş uygulamalarını engellemeyi hedeflemektedir.2 Önerilen yapısı, sistemik bir alternatif sağlamayı amaçlamaktadır.

Toplumu "değerlerimiz temelinde" 2 yükseltmeyi önererek, model daha etik ve sosyal açıdan sorumlu bir ekonomik çerçeveyi savunmaktadır. Bu, sadece ekonomik ölçütlerin ötesine geçerek daha geniş toplumsal refahı ve ahlaki bütünlüğü kapsamaktadır.

Bu yazı toplam 7 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Nurhan Keleş Arşivi